nespresso

Sacha & Nespresso

Dagblad van het Noorden, woensdag 7 februari, meldde dat er foto’s van Sacha de Boer op de Grote Markt te zien waren. Er stonden inderdaad acht billboards met levensgrote portretten van arbeiders op koffieplantages. Koffieproducent Nespresso vraagt met deze reclamecampagne aandacht voor zijn streven naar superieure koffiekwaliteit èn naar een duurzame koffieteelt en -productie (link). Sacha de Boer werd door Nespresso ingehuurd om die ambitie in beeld te brengen. Op tv, internet en in de bioscoop had ik de spotjes en ‘minidocumentaires’ van ‘De Boer & de boer’ al zien langskomen. Daarin meldt Sacha dat zij op West-Java wil uitzoeken ‘hoe de koffieboeren de hoogste kwaliteit koffie kunnnen realiseren en tegelijkertijd de natuur kunnen beschermen’. Zo staat het ook op een van de foto’s te lezen. Goede bedoelingen te over, maar die willen er bij mij niet helemaal in. Het is en blijft gewoon reclame, zowel voor Nespresso als voor Sacha de Boer.

Nestlé, Nespresso’s moederbedrijf, staat bovendien bepaald niet bekend als een ethisch opererend bedrijf (link). Er speelt bijvoorbeeld een kwestie in Californië, waar Nestlé onrechtmatig grote hoeveelheden schaars water in een natuurgebied zou hebben opgepompt en gebotteld (link1, link2). Ook het gebruik van aluminium koffiecapsules leidt tot stevige discussie (link). Dat Nestlé zijn imago wil oppoetsen door het lanceren van een AAA sustainability programma (2003) en door samenwerking met de Rainforest Alliance en Fair Trade is begrijpelijk. Maar daarmee zijn niet alle vlekken weggewerkt (link).

In het krantenartikel werd gemeld dat voor de billboard expositie niet de juiste vergunning was aangevraagd. En dus moest op alle borden de naam Nespresso worden afgeplakt. Sacha’s foto’s toonden vriendelijk lachende koffiearbeiders, vooral vrouwen. Maar of het werken op de Javaanse koffieplantages echt zo’n pretje is waag ik te betwijfelen. Vrijdag 9 februari, nog geen week na plaatsing, waren de ‘De Boer & de boer’ alweer verdwenen. Een veeg teken?

Meer:

  • Keuken, T. van der: Sacha en Nespresso. Column in de Volkskrant, 19-02-2018.

.