In 1990 werd het 950-jarig bestaan van de stad Groningen uitbundig gevierd. Eén onderdeel was de manifestatie “What a Wonderful World! Music Videos in Architecture” (link). Voor dit festival werden vijf ‘videopaviljoens’ gebouwd waarin het toen nog nieuwe fenomeen (muziek)videoclip centraal stond. De bedoeling was om het “verband en de grenzen tussen kunst, beeldcultuur, architectuur en openbare ruimte te verkennen” (bron: Tschumipaviljoen). In hetzelfde jaar werden ook tien Stadsmarkeringen gerealiseerd, die relatie moesten onderstrepen tussen kunst, architectuur en lokale geschiedenis (zie mijn blogpost uit 2020).
Van de vijf paviljoens uit 1990 staan twee nog steeds op hun oorspronkelijke plek in de stad: Video Busstop van Rem Koolhaas aan het Emmaplein (link1, link2) en de Glass Video Gallery van Bernard Tschumi aan het Hereplein (link1, link2). Het glazen Tschumipaviljoen, zoals het nu bekend staat, is het enige paviljoen dat nog in gebruik is. Na dertig jaar heeft het als expositieruimte in mijn ogen zelfs een eigen status verworven. De drie andere bouwsels werden na de manifestatie afgebroken. Maar twee werden later, op een andere plaats, herbouwd en weer tot nieuw leven gewekt: A box of ideas, an architectural folly van Zaha Hadid op het bedrijvenpark Fivelpoort in Appingedam (link1, link2) en Video Clip Folly van Coop Himmelb(l)au aan de Handelskade Oost in Delfzijl (link1, link2). Beide paviljoens zijn eigendom van Groningen Seaports. Het vijfde gebouwtje, het Groningen Music Video Pavillion van Peter Eisenman, is nooit gereconstrueerd. Het ontwerp is nog wel te zien op Eisenman’s website (link)
Ter herinnering aan dat WAWW van 30 jaar geleden (eigenlijk was dat vorig jaar, 2020) werd op 11 september een bustocht georganiseerd langs de vier nog bestaande paviljoens (link). Maar ik koos voor het Tschumipaviljoen dat feestelijk in kunstmist en doorrookte zeepbellen werd gezet.
Meer
- Dorsman, E.J. (2011) Het Tschumipaviljoen: een brede culturele geschiedenis. Artikel op de website De Deur in Huis (“een plek voor ontwerp en debat”van architect Emiel Noordhuis en architectuurhistoricus Erik Dorsman).
- Videopaviljoens “What a Wonderful World” in Groningen (1990). Artikel in De Architect (te lezen na het aanmaken van een gratis account).
.